Er is een nieuwe rol ontstaan binnen de C-suite van top rollen bij bedrijven. Naast de CEO, CFO, CMO en CTO heb je nu ook de CIAO, de Chief AI Officer.


Accenture is een van de eerste bedrijven die deze rol heeft ingevuld in de person van Lan Guan.

"Ik geloof dat dit een technologie is voor iedereen," zegt ze. "Maar 90% van de klanten worstelt nog steeds met deze technologie."

Intern helpt ze de medewerkers van Accenture om AI-vaardigheden te ontwikkelen en talent aan te trekken dat al goed bekend is met de technologie en extern praat ze met klanten over de mogelijkheden van AI.

Wat doet een CAIO?

De CAIO is de leider binnen de directie die de algehele AI-strategie van een bedrijf stuurt. Dit omvat:

  • Groei Stimuleren: AI gebruiken om groei te bevorderen, gepersonaliseerde klantervaringen te creĆ«ren en efficiĆ«ntie te verbeteren binnen verschillende bedrijfsfuncties.
  • Talent Ontwikkelen: Het talentplan vormgeven, omdat AI een enorme impact heeft op de hele workforce.
  • Verantwoordelijke AI Governance: Zorgen voor een standaard binnen het bedrijf voor de evaluatie van technologie benchmarks, naleving, governance en standaardisatie.

Welke eigenschappen moet een CAIO hebben?

Technologische vaardigheden zijn een gegeven, maar het gaat verder dan alleen een supertechnologische achtergrond. Een CAIO moet alle disciplines van AI begrijpen, van data tot diagnostische AI, machine learning, deep learning en toekomstige ontwikkelingen. Daarnaast moeten ze inspirerend zijn, goed in het ontwikkelen van talent, invloedrijk en in staat om het verhaal van AI vorm te geven.

Heb je een CAIO nodig?

Alleen als AI een centrale rol speelt in de organisatie. Omdat AI bij steeds meer bedrijven niet meer weg te denken is zal dit hard gaan groeien. Accenture was misschien een van de eersten, maar zeker niet de laatste.


Vorige post: Specialisatie van AI modellen